1869

Mark Twain (Samuel Clemens), The Innocents Abroad, American Publishing Company, 1869, Stati Uniti d'America.

We crossed a street, and came presently to the former residence of St. Veronica. When the Saviour passed there, she came out, full of womanly compassion, and spoke pitying words to him, undaunted by the hootings and the threatenings of the mob, and wiped the perspiration from his face with her handkerchief. We had heard so much of St. Veronica, and seen her picture by so many masters, that it was like meeting an old friend unexpectedly to come upon her ancient home in Jerusalem. The strangest thing about the incident that has made her name so famous, is, that when she wiped the perspiration away, the print of the Saviour’s face remained upon the handkerchief, a perfect portrait, and so remains unto this day. We knew this, because we saw this handkerchief in a cathedral in Paris, in another in Spain, and in two others in Italy. In the Milan cathedral it costs five francs to see it, and at St. Peter’s, at Rome, it is almost impossible to see it at any price. No tradition is so amply verified as this of St. Veronica and her handkerchief.

Mark Twain (Samuel Clemens), The Innocents Abroad

Testo in italiano

Twain

 


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Abbiamo attraversato una strada, e siamo giunti alla casa di santa Veronica. Quando il Salvatore passò, lei uscì piena di compassione e gli parlò con pietà incurante dei fischi e delle minacce della folla e asciugò il sudore della sua fronte col suo fazzoletto. Avevamo udito così tanto di santa Veronica e visto il suo ritratto attraverso tanti maestri, che fu come incontrare inaspettatamente una vecchia amica che fosse uscita dalla sua antica casa di Gerusalemme. La cosa più strana di questo fatto che ha reso il suo nome così famoso è che quando essa deterse il sudore, il volto del Signore rimase impresso sul fazzoletto come un perfetto ritratto e così è rimasto fino ai nostri giorni. Lo sappiamo perché abbiamo visto questo fazzoletto in una cattedrale di Parigi, in un’altra in Spagna, e in due altre in Italia. Nel duomo di Milano vederlo costa cinque franchi mentre in San Pietro, a Roma, è impossibile vederlo, a qualsiasi prezzo.

Nessuna tradizione è stata così ampiamente verificata come questa di santa Veronica e del suo fazzoletto.